ترفندهای طراحی تجربه کاربری (UX) موبایل

۳,۸۱۴ بازديد

ترفندهای طراحی تجربه کاربری (UX) موبایل

آیا شما اخیرا به وب سایتتان بطور تحلیلی نگاه کرده اید؟ احتمالا بخش قابل توجهی، حتی شاید بیش از نیمی از کاربران شما از طریق موبایل به وب سایت شما می آیند. صرف نظر از تلاش شما برای وب سایت مناسب موبایل، باید اطمینان حاصل کنید که طراحی شما، یک تجربه کاربری (UX) درخشان را برای هر یک از آن کاربران موبایل ایجاد می کند. فکر کردن درباره تجربه کاربری موبایل، و چگونگی ارتباط آنها با هم، کمک خواهد کرد شیوه ای مناسب طراحی نمایید.

در این مقاله قصد داریم به معرفی پنج ترفند طراحی که وجود دارد بپردازیم و با استفاده از آن شما می توانید از آنها برای کمک به ایجاد یک تجربه کاربری (UX) موبایل، آن طوری که کاربران دوست دارند، استفاده نمایید.

  1. ساده سازی ناوبری صفحات

منوهای مگا ناوبری قدیمی هیچ مزیتی برای شما به ارمغان نمی آورد، کاربران موبایل ممکن است کوتاه ترین مدت زمان را برای پیمایش نسبت به هر گروه از کاربران دیگر داشته باشند. آنها می خواهند وب سایت یا اپلیکیشن موبایل را باز کنند و فورا آنچه را که نیاز دارند بیایند.

منوهای ناوبری را تنها با تعداد اندکی گزینه طراحی کنید، به تجزیه و تحلیلهای خود نگاه کنید تا آنچه را که اکثریت کاربران به دنبال آن هستند، یا برای اولین بار بر روی آن ناوبری می کنند، را ببینید. وجود گزینه های کمتری برای انتخاب، فضای کمتری را به نمایش میگذارند، و به شما این امکان را می دهد تا جای آزاد بیشتری را در طراحی وارد کنید، که این برای لمس و خوانایی مطالب، ایده آل است.

2.به حرکات لمسی توجه کنید

کاربران موبایل، با دستگاه های خود در مقایسه با کاربران دسکتاپ، تعامل کاملا متفاوتی دارند. طراحی رابط کاربری شما باید به این موضوع توجه داشته باشد. طراحی باید از حرکات انگشتان برای انجام اقدامات خاص بهره ببرد. یک رابط کاربری که از کنترل های معمول و بصری استفاده می کند، کاربران را راضی میکند.

این حرکات لمسی عبارتند از:

یک ضربه یا دو ضربه لمسی آهسته (Tap and double tap)

فشار (Press)

نگهداشتن (Hold)

کشیدن و انداختن (drag & drop)

مرور پنجره (تک و دو انگشتی) Scroll (single and two-finger))

بزرگ نمایی و کوچک نمایی (Zoom in and out)

حرکت جارویی (Swipe) که در چهار جهت بالا، پایین، چپ و راست امکان پذیر است.

پیمایش سریع (مثل ورق زدن عکس ) (Flick)

  1. ایجاد رابط کاربری محاوره ای

رابط کاربری محاوره ای، فرم و شکل ارتباطات بشر را تغییر داده می باشد، به گونه ای که مکالمه ای نرمال با فرد دیگری را تجربه می کنید. در حال حاضر استفاده از رابط کاربری محاوره ای به دو شیوه ی تکلم مانند آلکسای آمازون یا از طریق چت و تایپ کردن با چت بات مانند مسنجر فیسبوک انجام میشود.

  1. استفاده از عناصر متحرک

به نظر عناصر متحرک تقریبا در هر وبسایتی که بازدید می کنید وجود دارند، انیمیشن می تواند به یک طرح جان بدهد و ان را بسیار جالب تر و کابر پسند تر بکند و همچنین که در ذهن بسیار پر قدرت باقی می ماند. عناصر متحرک بسیار جذاب هستند، زیرا آنها توجه کاربر را به خود جلب می کنند و می توانند به کاربران نشان دهند که چگونه با یک طراحی ارتباط بهتری برقرار کنند. برای مثال، نقشه گوگل (Google Maps) شامل انیمیشن های کوچک است. که می توانید از آن در طراحی تجربه کاربری موبایل استفاده نمایید.

  1. آشناسازی اولیه (با موبایل یا اپ موبایل) و بکارگیری مناسب قالب

یک تجربه کاربری موبایل به کاربران کمک خواهد کرد تا چگونگی انضمام نمودن اغلب ویژگی های موجود در تجربه کاربر را یاد بگیرند. یک بخش سؤال متداول را ضمیمه نموده تا کاربران بتوانند در صورت بروز مشکل، به آن بازگردند. با وجود وب سایت های موبایل، دیگر آشناسازی اولیه، کمتر یک نگرانی عمده خواهد بود، اما ممکن است فرم تایید ورود یا ثبت نام همچنان یک مسئله باقی بماند. قالب ها در موبایل باید ساده انتخاب شوند. توجه داشته باشید که کاربران فرم های پیچیده و طولانی را دوست ندارند.

قالب های موبایل را برای افزایش کانورشن، ساده و مؤثر بسازید. برای برقراری ارتباط با یک کاربر فیلد ایمیل کافیست. اگر سایت یا اپلیکش شما نیاز به ورود به سیستم داشته باشد، به یک آدرس ایمیل و رمز عبور متوسل شوید. یک فرم را چنان طراحی کنید که تکمیل آن توسط کاربر به راحتی انجام شود.

نتیجه گیری

طراحی تجربه کاربری (UX) موبایل، یکی از مهمترین مواردی است که باید هنگام ساختن وبسایت یا اپلیکیشن موبایل، راجع به آن فکر کنید. و نیازهای کاربران آن، بطور پیوسته نیاز تغییر دارد. یک رابط کاربری آسان برای استفاده ایجاد کنید و از فناوری و ویژگی های مدرن بهره ببرید، تا چیزی را که کاربران می خواهند با آن مشغول شوند، خلق کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.