بهینه سازی سایت برای موبایل و ایندکس mobile-first چگونه است ؟

۳,۸۲۵ بازديد

بهینه سازی سایت برای موبایل و ایندکس mobile-first

احتمالا شما هم به عنوان یک کارشناس متخصص سئو، سال های بسیاری کوشش کرده اید تا با استفاده از روش های مختلف (الگوریتم ها، ساخت لینک، تکنیک های on-page و off-pageو غیره) به مشتریان خود کمک لازم را به عمل آورید تا بتوانند مشتریان آنلاین برای خود پیدا کنند و درست هنگامی که خیل می کردید بالاخره در حال رسیدن به نتایج و پیشرفت های خوبی هستید، ناگهان، پارادایم و الگوها تغییر پیدا کرد، انقلاب موبایل رخ داد و طراحی سایت موبایل حایز اهمیت گردید و رتبه سایت شما به شدت افت کرد .
موتور جستجوی گوگل با تبدیل روش ایندکس کردن خود به حالت mobile-first) یعنی ابتدا با خزنده مخصوص موبایل، صفحات را ایندکس می کند (علاقه خود به بهبود و ارتقا تجربه کاربری و مفیدتر کردن نتایج جستجو را نشان داد.

از این به بعد، گوگل برای رنک کردن سایت ها، از نسخه موبایلی سایت ها (برای هر دو نوع جستجو: موبایل، دسکتاپ) استفاده خواهد کرد. این بدین معنی است که اگر سایت شما دارای نسخه موبایلی است و سازگاری کامل دارد، پس نگران نباشید، سایت شما هم در موبایل و هم در دسکتاپ، به خوبی رنک خواهد شد. اما اگر سایت شما از لحاظ موبایلی ضعیف است، یا عملکرد خوبی در نسخه موبایلی ندارد، بر روی رنکینگ شما، هم در موبایل و هم در دسکتاپ تاثیر منفی خواهد گذاشت و رتبه شما را به پایین خواهد آورد.

اگر می خواهید برای ایندکس mobile-first آماده شوید و رنکینگ سایت خود یا مشتریانتان را ارتقا دهید، نیازمند این هستید که سه کار زیر را در طراحی سایت موبایل انجام دهید:

1- از طراحی سایت رسپانسیو استفاده کنید ! اصلا طراحی سایت رپسانسیو یعنی چه؟

طراحی رسپانسیو یکی از مهم ترین کارهایی است که برای رته بندی در موبایل فرست به آن نیاز داریم. داشتن سایت های رسپانسیوی که بر اساس نیازهای کاربران و دستگاه های آنها، تغییر کنند، یک مورد واجب و ضرروی است
. سایت های رسپانسیو علاوه بر ارائه یک تجربه خوب در زمینه جستجو و مرورگری، در واقع یک تیر و دو نشان هستند. به خوبی هم در موبایل و هم در دسکتاپ رنک می کنند زیرا طراحی آنها به نحوی است که به راحتی با سایز صفحه کاربر منطبق و فیت می شوند.

خاطرتان باشد که رسپانسیو ساختن یک سایت، فقط به معنای این نیست که همه چیز را در صفحه نمایش فیت کنید، بلکه باید علاوه بر تغییر سایز، به فکر این باشید که سایت کارآیی خود را از دست ندهد و همچنان قابل استفاده و خدمات دهی باشد. به عنوان مرحله آخر، بهتر است سایت خود را از لحاظ کارآیی و کاربردی بودن روی دستگاه های مختلف، و همچنین روی مرورگرهای مختلف تست کنید تا مطمئن شوید محتوای شما به خوبی رندر می شود.

2- سعی کنید از وب بیلدرهایی استفاده کنید که برای طراحی سایت موبایل ساخته شده اند.

امروزه همه در جریان هستند که صفحات دیجیتالی روز به روز کوچکتر و متحرک تر می شوند. پس فکر کنید که روی مشتریان خود و نحوه دسترسی آنان سرمایه گذاری می کنید. این کار بسیار عاقلانه است که محکم کاری نمایید و مطمئن شوید که وبسایت شما همواره به صورت کامل )صرفنظر از دستگاه کاربر( لود می شود و کاربران از آن لذت می برند. شما به عنوان کارشناس سئو، در واقع مسئول این هستید که مطمئن شوید مشتریان سایت هایی که شما طراحی کرده اید، بهترین تجربه کاربری را کسب می کنند. وب بیلدر، وبسایت شما را رسپانسیو می کند به طوری که می تواند به تمامی گجت های موبایلی واکنش متناسب نشان دهد: برای مثال، به صورت خودکار تشخیص می دهد که بازدید کننده شما از چه دستگاهی استفاده می کند (تبلت، گوشی هوشمند) و لایوت وبسایت را متناسب با آن تغییر می دهد. اگر نمی دانید از کجا به دنبال یک وب بیلدر مناسب بگردید، می توانید از وب بیلدرهایی استفاده کنید که گوگل آنها را ترجیح می دهد. وب بیلدرهایی که با اصول گوگل سازگار هستند و تجربه کاربری مناسب و باسرعت بالایی را فراهم می کنند.

توجه کنید که رسپانسیو ساختن وبسایت کافی نیست. سرعت نیز از اهمیت بسیار مهمی برخوردار است. در موبایل ها هم کاربران به دنبال تصاویر باکیفیت و سرعت رندرینگ بالا هستند. یک وبسایت سریع باعث افزایش جلسات آنلاین، افزایش ترافیک مشتریان، کاهش نرخ پرش یا بانس ریت، و مشارکت بیشتر می شود. برای ایجاد تحولات و تغییرات بزرگ و اساسی، منتظر آپدیت جدید (الگوریتم) گوگل نباشید که غافلگیر شوید. اگر هنوز بهینه سازی سایت برای موبایل را انجام نداده اید، همین امروز این کار را شروع کنید.

3- محتواها را برای بهینه سازی سایت برای موبایل سازگار کنید

دستگاه های همراه، همیشه همراه شما هستند، به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما آماده کردن وبسایت برای خدمات دهی در موبایل ها، کاری فراتر از صرفا رسپانسیو ساختن آن است. برای اینکه مطمئن شوید محتوای شما همانند وبسایت شما رسپانسیو و موبایل فرندلی است، باید درک صحیحی از رفتارها و نیازهای کاربران داشته باشید و همچنین برای این نیازها، پاسخ های متناسب نیز داشته باشید. اگرچه گستره توجه اغلب کاربران موبایلی بسیار محدود و کوتاه است، اما اگر سایت شما دارای محتوای ارزشمندی باشد، صرفنظر از اندازه آن، بازدید کنندگان شما حتما با اشتیاق فراوان آن را دنبال خواهند کرد. امروزه بسیاری از برنامه ها از قبیل برنامه های تلویزیونی، فیلم ها و حتی مقاله ها در روی موبایل های تماشا و خوانده می شوند. برای اینکه مطمئن شوید محتوای شما برای موبایل بهینه سازی شده، به نکات زیر توجه کنید:

  • سعی کنید به جز وبسایتتان، از اپلیکیشن های موبایلی نیز برای افزایش مشارکت کاربران استفاده کنید. یک مقاله جالب، یا فروش یک آیتم، اگر توسط کاربران در فیسبوک یا توئیتر به اشتراک گذاشته شوند، به مراتب باعث جذب مشارکت چشمگیری خواهد شد. امتحانش کنید.
  • محتوای باکیفیت بالایی تولید کنید که بیانگر داستان باشد. تا زمانی که محتوای شما عالی و جذاب باشد، کاربران موبایلی متمایل خواهند بود که زمان طولانی را در سایت شما سپری کنند. خود شما، چند بار شده که لینکی را باز کرده اید و زمان زیادی را صرف آن کرده اید در صورتی که شاید هیچ گاه قصد این کار را هم نداشته اید. محتوای عالی این کار را برای شما انجام خواهد داد و کاربران زیادی را برای شما جذب خواهد کرد.
  • نوع و تنوع محتواها فراوان است. اینفوگرافیک ها، مقالات، تصاویر باکیفیت، ویدیوهای باکیفیت. سعی کنید از تمامی اینها استفاده کنید. کسب و کار و وبسایت شما، بازدیدکنندگان مختلفی دارد، سعی کنید به همه جوانب توجه داشته باشید تا هیچ یک از آنها نادیده گرفته نشوند.
  • به یاد داشته باشید، عناوین کوتاه، باعث افزایش سرعت خواندن کاربران می شود. درست است که عنوان قوی مهم است اما باید به خاطر داشته باشید که فقط 5 ثانیه وقت دارید که خواننده را متقاعد کنید که به خواندن خود ادامه دهد. سعی کنید این فرصت را با عناوین طولانی از دست ندهید. کوتاه و قوی باشد.

جهت ایندکس mobile-first صرف نظر از تمامی تلاشی که برای طراحی سایت موبایل و تولید محتوای خود کرده اید، فیدبک بسیار مهم است. باید بدانید که کدام محتوای شما بازدید کنندگان بیشتری را به خود جذب کرده است. پس بیشتر به آن توجه کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.