اهمیت توجه به محتوا قبل از شروع طراحی سایت

۳,۸۲۴ بازديد

ترفندهای طراحی سایت را یاد بگیرید و از آنها استفاده کنید، اما توجه کنید که لازم نیست تمام تمرکزتان را بر روی کاربران قرار دهید. سوالات زیادی در مورد معیارها و شاخص های طراحی سایت پرسیده می شود که اکثر آنها بر روی شاخصه هایی مثل:

اسکرول های نا محدود،
منوهای همبرگری،
تصاویر هیرو،
پس زمینه های ویدیویی
و موشن گرافیک
تمرکز دارند. اما خیلی کم پیش می آید که طراحان سایت اولویت خود در طراحی وب سایت شان را بازدید کنندگان، کاربران و نیازهای آنان و اهداف اصلی سایت قرار دهند. صاحبان وب سایتها اغلب در طراحی، وب سایتهای رقیب را مدنظر قرار می دهند سعی می کنند که طراحی وب سایتشان را جدید تر و زیبا تر از وب سایت رقیب انجام دهند اما در این میان هیچ توجهی به هدف اصلی سایت و نیاز اصلی کاربران نخواهند داشت . اغلب آنها بعد از انتخاب قالب مدنظرشان شروع به طراحی کرده و درگیر گرافیک و طراحی ظاهری می شوند و از هدف اصلی دور می شوند.

در واقع به جای توجه به نیازهای کاربر، احساسی رفتار کرده و در گیر این می شنود که او را از سایتی با طراحی زیبا و مدرن بهره مند سازند. تم ها و قالب هایی که برای طراحی سایت وجود دارند اغلب به جای اینکه هدف اصلی طراحرا مدنظر قرار دهند، سایت را بر اساس سبک و سیاق خود طراحی می کنند. این مورد اغلب باعث پشیمانی از خرید قالب فوق می شود چرا که به جای اینکه سایت و محتوا مدنظر طراح را اولویت قرار دهند، به طراحی، توسعه و محتوا بر اساس اولویتهای خود می پردازند. این قالب ها به جای توجه به نیاز کاربر تنها به طراحی و محتوا بر اساس آنچه خود میخواهند توجه دارند و در نهایت منجر به شکست می شوند.

محتوا اصلی بایستی در طراحی اولویت قرار گیرد:

معمولا بعد از طراحی گرافیکی وب سایت، معیارهایی که بیشتر مدنظر قرار می گیرند عبارت از مستندسازی، مسیرهای بازدید و فراخوان عمل می باشند. این رویکرد اشتباه است زیرا در نهایت به جای توجه به اهداف اصلی سبب تطبیق محتوای وب سایت با قالبها و تم ها میشود. توجه کنید که در طراحی وب سایت تان، به جای اینکه وبسایت رقیب، الگوها و طرح های گرافیکی را اولویت خود قرار دهید بایستی به هدف اصلی سایتان توجه کنید. شما باید بدانید که کاربران از وب سایت شما دقیقا چه می خواهند و باید با نیازها و چالش هایی که کاربران با آن روبرو هستند آشنا باشید. البته نمی توان اهمیت طراحی گرافیک را نیز کتمان کرد اما باید توجه داشته باشید که طراحی گرافیکی بایستی به تدریج و در طول پروژه انجام شود تا بهترین نتیجه را به شما بدهد و نه اینکه بر اهداف اصلی سایت، اولویت قرار گیرد. پیشنهاد من این است که ابتدا محتوا را در اولویت قرار دهید و سپس به طراحی های گرافیکی بپردازید چرا که تا محتوای وب سایت معلوم نباشد نمی توان طراحی گرافیکی متناسب با آن را انجام داد و در آن صورت صرفا یک تزئین بیهوده است. محتوا بایستی قبل از هر نوع طر حبندی، رنگ بندی و به کارگیری فونتهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و اجرا شود. عناصر طراحی باید مکمل، برجسته و بازتاب دهنده پیام اصلی به کاربر باشد.

بر محتوای اصلی وب سایت تمرکز کنید:

اگرچه لازم است که قبل از شروع به طراحی، محتوای اصلی سایت را نگارش کنیم اما لازم نیست که کاملا دقیق و با جزئیات کامل باشد چرا که این کار برای صاحبان کار اغلب بسیار دشوار است. من مشتریان را تشویق می کنم تا بیشتر بر روی بخش های اصلی سایت و صفحات آن تمرکز داشته باشند. در زیر به برخی از مناطقی از سایت که می تواند از استراتژی های محتوا بهره مند شود اشاره می شود :

صفحه خانه یا home

صفحه درباره ما

صفحه خدمات اصلی سایت

صفحات اولیه فروشگاه و محصولات

بخش منابع و دسته بندی ها و آیتم های منابع

پروفایل ها

صفحات بارگذار و آپلود سایت

صفحه اصلی بلاگ و پستهای بلاگ

صفحه تماس با ما

در زیر به بعضی از عناصر محتوایی که لازم است قبل از طراحی مورد توجه قرار گیرند اشاره شده است:

عناوین و پاورقی ها

پیام اصلی

متن پاراگراف

پروفایل کاربران و مسیرهای بازدید

فراخوان عمل

پروفایل ها

عکس ها

ویدیوها

ناوبری و مسیردهی

اکانتهای رسانه های اجتماعی

بهینه سازی موتورهای جستجو

هرچه دانسته ها و اطلاعات طراح گرافیک از محتوای شما بیشتر باشد، بهتر می تواند طراحی سایت منحصر بفرد و مرتبط با محتوا را به شما تحویل دهد.

تعادل را برقرار سازید:

بایستی در نظر داشته باشید تمامی موارد قبلی گفته شده الزاما نیاز نیست که بعد از محتوا مورد توجه قرار گیرند. شما باید توجه کافی به خرج دهید و تعادل برقرار کنید و اولویتها را در طراحی سایت برقرار سازید. اگر این نوع رویکرد برایتان دشوار می باشد پیشنهاد میکنم از عناصر عام تری از جمله ناوبری، سئو و فراخوان عمل شروع کنید. سپس با توجه به هویت کاربران و شخصیت آنها و مسیرهای بازدید به سراغ اولویتهای دیگر بروید.بر روی عناصر اصلی تمرکز کنید و با شروع از صفحه home و صفحات اصلی سایت به پیش روید. در حالی که مشغول انجام این کار هستید به بازید کنندگان سایتتان نیز توجه کافی داشته باشیدتا دقیقا متوجه شوید که کاربران چه چیزی را میخواهند و متناسب با نیازهای آنان عمل کنید. این کار شاید دشوار و سخت به نظر برسد اما بایستی آن را مانند هر چیز سخت دیگر در زندگی، به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و آن را انجام دهید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.