چرا به وب‌سایتی واکنش‌گرا (ریسپانسیو) نیاز دارید؟

۳,۸۴۳ بازديد

چرا به وب‌سایتی واکنش‌گرا (ریسپانسیو) نیاز دارید؟


درصورتیکه مطمئن نیستید که یاد گرفتنِ موضوعات مربوط به طراحی نسخه موبایل سایت، ارزش وقت گذاشتن را دارد یا خیر، آمارهای مربوط به استفاده از موبایل برای دسترسی به اینترنت، شما را متقاعد خواهد کرد.

  •  

    ترافیک وب‌سایت‌های واکنش‌گرا، به اندازه‌ی 15% از کل ترافیک اینترنت جهانی است.

  •  

    حدود 61 درصد از مردم، اگر تجربه‌ کاربری خوبی با نسخه موبایل یک فروشگاه اینترنتی یا وب‌سایت داشته باشند، نظر خوبی نسبت به آن خواهند داشت.

  •  

    حدود 60 درصد از خریداران، از گوشی هوشمندشان در داخل محل کار و 50% دیگر، از آن، در حین رفت‌و‌آمد به منزل یا محل کار استفاده می‌کنند.

  •  

    کاربرهای تبلت‌، 50% زمان بیشتری را در مقایسه با کاربران PC، در دنیای مجازی صرف می‌کنند.

  •  

    جستجوهای انجام شده توسط دستگاه‌های موبایل، تقریباً یک چهارم از کل جستجوهای اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

  •  

    هر 100 میلی ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری سایت، کاهش 1 درصدی مقدار فروش را در پی دارد.

امروزه، بیش از نیمی از ترافیک اینترنتی، از دستگاه‌های موبایل بوجود می‌آید. مسلم است که با افزایش لحظه‌به‌لحظه استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها، تعدادی افرادی که به وب‌سایت‌های سازگار با موبایل نیاز دارند، افزایش می‌یابد.

بدون یک وب‌سایت واکنش‌گرا، شما بیش از نیمی از مشتریان بالقوه‌ خود را از دست خواهید داد. به طور خلاصه، این یعنی شما فقط 50% از مبلغی را دریافت می‌کنید که باید هر روز، هر ماه و هر سال دریافت کنید. اکنون بیش از هر زمان دیگری، مشتریان، از موبایل‌های خود برای استفاده از اینترنت، استفاده می‌کنند.

در سال 2014، 350 میلیارد دلار بر روی تجارت الکترونیکِ تلفن‌همراه خرج شد و این عدد همچنان در‌ حال افزایش می باشد . پیش‌بینی شده است که تا سال 2020، درآمد تجارت الکترونیک موبایل، به 625 میلیارد دلار برسد. علاوه بر این، در سال 2015، تجارت الکترونیک موبایل، به میزان 30% از کل تجارت‌های الکترونیک در آمریکا رسید.

اگر شرکت شما، سایتی ندارد که سازگار با دستگاه‌های موبایل باشد، به احتمال زیاد مشتریان زیادی را از دست می‌دهید. خوشبختانه، راه‌حلی برای این امر وجود دارد. با بروزرسانی یا طراحی نسخه موبایل سایت، می‌توانید مشتریانی که می‌خواهید را بدست آورده و به سایت خود هدایت کنید. اگر غیر از این باشد ، آنها را به رقبای‌ خود تحویل می‌دهید. در وهله اول، باید دید که برای طراحی نسخه موبایل، چه گزینه‌ها و امکاناتی را در اختیار دارید؟

اگر در میان دوستان و آشناهایتان، متخصص طراحی نسخه موبایل سایت می‌شناسید، خوشحال باشید زیرا هزینه‌های شما کاهش پیدا خواهد کرد. خوب است بدانید که مجموعه‌ای از افراد متخصص با مهارت‌های خاص، برای ایجاد یک سایت ریسپانسیو ، مورد نیاز شما می باشد که باعث تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری شوند. اگر خود، با این موضوعات آشنا نیستید و در اطراف‌تان نیز افراد متخصص ندارید، به هیچ عنوان نگران نباشید. همکاری با یک شرکت طراحی سایت، بهترین و مطمئن‌ترین گزینه برای شما است.

طراحی سایت به روش First Mobile یا «ابتدا موبایل» به چه معنا است؟

طراحی معروف به روش «ابتدا موبایل»، به یک روند محبوب در طراحی UX (طراحی تجربه‌ی کاربری) و انجمن‌های توسعه‌دهنده‌گان وب‌سایت تبدیل شده‌ است.  حال لازم است بدانید که «ابتدا موبایل»، دقیقاً به چه معنا است؟ این موضوع، اولین بار در تابستان سال 2011، در رویدادی به نام هفته تکنولوژی یا TechWeek، در شیکاگو مطرح شد. در آنجا، یک سخنرانی در مورد طراحی UX موبایل توسط «جان بودا» صورت گرفت که به مخاطبان حاضر، نحوه‌ نوشتن کدهای مربوط به رفتار واکنش‌گرای سایت را آموزش می‌داد. با پیاده‌سازی کدهای جاوا اسکریپتِ واکنش‌گرا، می‌توان به وب‌سایت‌ها گفت که با هر دستگاهی منطبق و سازگار شوند. «ابتدا موبایل»، یک استراژی قدرتمند و روشی جدید برای نوشتن کدهای سایت است. قطعاً سؤال‌هایی در ذهن شما ایجاد شده است، از جمله: استراتژی «ابتدا موبایل» چیست؟ چرا روش «ابتدا موبایل» به سرعت در حال محبوب‌شدن است؟ جواب‌ این سؤالات را در ادامه خواهید خواند.

 

  •  

    طراحی به روش «ابتدا موبایل»، یک تغییر الگوی گسترده

بسیاری از شرکت‌ها، از مدتی قبل، شروع به استفاده از رویکرد «ابتدا موبایل» کرده‌اند. گوگل، اولین‌بار استراتژی «ابتدا موبایل» را در سال 2010 به کار برد و آن را معرفی کرد. همانطور که خودتان هم از نام آن حدس زده‌اید، روش «ابتدا موبایل»، به معنای طراحی نسخه موبایل وب‌سایت است که قبل از طراحی وب‌سایتِ مخصوص دسکتاپ، یا هر دستگاه دیگری، انجام شود. به عبارت ساده تر ، ابتدا برای موبایل طراحی شود. در گذشته، وقتی که تمرکز کاربران بر روی اینترنت دسکتاپ بود، طراحی مخصوص موبایل یک فکر ثانویه بود که اجرای آن بهتر از اجرا نکردن آن بود. اما امروزه، افرادِ بیشتری از دستگاه‌های موبایل خود برای خرید آنلاین و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها، سایت‌های مخصوص به موبایل را طراحی کرده‌اند. طراحی به روش «ابتدا موبایل»، نیازمند یک رویکرد جدید برای طرح‌ریزی، طراحی UX و توسعه است که باعث می‌شود تا دستگاه‌هایی مانند گوشی، تبلت و مشابه اینها، در خط اول طراحی استراتژی و پیاده‌سازیِ سایت باشند. به طور کلی، عرصه‌ی دیجیتال متحول شده‌است و شرکت‌ها به این پی برده‌اند که اکنون، کاربران با استفاده از دستگاه‌های موبایل‌شان، به محتوای بیشتری دسترسی پیدا می‌کنند.

روش «ابتدا موبایل»، تجربه‌ کاربری وب‌سایت را متحول می‌کند و الگوی طراحی سایت را عوض می‌کند. به جای اینکه کاربران، نسخه‌های دسکتاپ وب‌سایت‌ها را با برخی از تنظیمات مخصوص موبایل، بر روی دستگاه‌های گوشی هوشمند خود ببینند، اکنون سایت‌هایی را می‌بینند که به طور ویژه، برای دستگاه‌های موبایل‌شان ساخته شده‌‌اند. این موارد، باعث ایجاد این سؤال می‌شود که: کاربران دسکتاپ، چگونه این وب‌سایت‌ها را می‌بینند؟ جواب ساده است: آنها هنوز نسخه‌هایی از وب‌سایت را می‌بینند که مخصوص وب دسکتاپ می‌باشد اما با توجه به موبایل، طراحی شده‌ است. این یعنی طراحان، باید تجربه‌ کاربری سایت را با نیازهای کاربران، سازگار کنند. خواندن و جهت‌یابی در متن، باید آسان‌تر باشد، عکس‌ها و نقشه‌ها باید به راحتی قابل دسترس باشند و همه‌ی محتواها باید برای نمایش بر روی دستگاهی که  کاربر از آن استفاده می‌کند، تنظیم شوند.

 

  •  

    استراتژی دیجیتال و ارتباط آن با طراحی سایت به روش «ابتدا موبایل»

تعریف کردن یک استراتژی دیجیتال، بخشی ضروری از توسعه‌ موفق یک محصول یا برند، در اینترنت است. یک تجربه‌ کاربری وب دسکتاپ، برای تعاملات کاربر با سایت و با توجه به استفاده از کیبورد و ماوس، طراحی می‌شود. برای ایجاد چنین تجربه‌ کاربری‌ای، باید متن‌، مخاطب‌، رفتار مورد هدف و کانال ارتباطی، در نظر گرفته شود. فرض و گمان اولیه این است که کاربران، ساکن می‌باشند و مرورگر را بر روی یک صفحه‌ بزرگ دسکتاپ می‌بینند. ضروری است که تجربه‌های کاربری وب دسکتاپ، برای همه‌ی کاربران، از نوجوانان تا افراد مسن، طراحی شود. در یک کامپیوتر دسکتاپ ساکن، کاربران می‌توانند، متن‌ها را دقیق و کامل بخوانند و متون طولانی را تایپ کنند. همچنین برای بازی کردن در اینترنت، کاربران می‌توانند با استفاده از کیبورد و ماوس، کنترل بازی را به دست گیرند.

یک استراتژی برای تجربه‌ کاربری موبایل نیز، تمام عوامل مشابه را در نظر می‌گیرد. متن، مخاطب‌، رفتار مورد هدف و کانال ارتباطی. اما اهمیت نسبی این عامل‌ها، بر اساس محتوای کاربری، تغییر می‌کند. طراحی موبایل، از فضای نمایشگرِ کمتری استفاده می‌کند. نیازهای کاربران در این شرایط یکسان نیست، چون محتوای نمایشگرِ آن‌ها به سرعت تغییر می‌کند. برای مثال، خواندن متن‌های کامل و طولانی برای کاربران بر روی صفحه نمایش‌های کوچک، سخت‌تر است. بدون کیبورد، قابلیت آنها برای تایپ کردن کمتر است. دستگاه‌های موبایل، حالت‌های تعاملی جدیدی مانند تاچ و جستر (حرکات و اشاره‌های خاص بر روی صفحه‌ی گوشی) را معرفی می‌کنند.

برای مثال، سایت یک شرکت بیمه را در نظر بگیرید. حال می خواهیم تفاوت‌های بین استراتژی تجربه‌‌ کاربری وب دسکتاپ و استراتژی تجربه‌ کاربری موبایل را بررسی کنیم. یک شرکت بیمه، به دنبال ساخت تجربه آنلاینِ خوب، برای کاربران خود است. صفحه‌ی نخست یک وب‌سایت دسکتاپ، ممکن است دکمه‌ها و کادرهای واسطی را برای کاربران جهت انواع سفارشات ارائه دهد. ولی اگر شرکت بیمه بخواهد که یک نسخه مخصوص به موبایل بسازد، تمرکز طراح، باید بر روی نمایشگر محدود و کوچک کاربران باشد. ممکن است کاربرها، سایت شرکت بیمه را در حال حرکت و فعالیت استفاده کنند. به همین دلیل، در سایتی که برای موبایل بهینه‌سازی شده‌ است، ضروری است که محتوای وب دسکتاپ، به طور مجزا، برای وب موبایل پیاده‌سازی شود.

در حال حاضر، بسیاری از سایت‌ها، پذیرای استراتژی «ابتدا موبایل» هستند، ولی این امر مدت زیادی طول کشیده است. آیا می‌خواهید بدانید که چرا استراتژی «ابتدا موبایل» در حال تبدیل به یک استراتژی محبوب است؟ زیرا دستگاه‌های موبایل، اکنون واسطه‌های اصلی برای دسترسی کاربران به انواع وب‌سایت‌ها می‌باشند. پیش‌بینی شده‌ است که تعداد افرادی که از گوشی موبایل خود برای ورود به سایت‌ها استفاده می‌کنند، تا سال آینده، سه برابر شود . هم‌اکنون، میزان فروش گوشی‌های هوشمند، از فروش کامپیوترهای شخصی، پیشی گرفته است.

علاوه بر افزایش مصرف محتوا بر روی دستگاه‌های موبایل و راحتی کاربران در استفاده از آن‌ها، یکی دیگر از دلایل استقبال از وبِ موبایل، روی کارآمدن تکنولوژی‌های HTML5 و CSS3 است که با همدیگر، ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهند و از فراخوانیِ کدهای جاوا اسکریپتِ واکنش‌گرا، پشتیبانی می‌کنند. توسعه‌دهندگان، می‌توانند به وب‌سایت‌ها بگویند که اندازه‌ خود را بر اساس نیاز کاربران تنظیم کنند و محل قرارگیری عناصر در صفحه نمایشگر خود را برای دستگاه‌های خاص، بهینه‌سازی کنند.

نحوه‌ دسترسی افراد به سایت‌ها بر روی دستگاه‌های موبایل‌شان، یک دلیل دیگر برای محبوبیت بالای روش طراحی سایت «ابتدا موبایل» می‌باشد. صفحه‌ نمایش محدود دستگاه‌های موبایل، باعث تشویق طراحان و توسعه‌دهندگان به تمرکز بر روی مهم‌ترین بخش‌ها و قطعات محتوا می‌شود. از این رو، دستگاه‌های موبایل، به کاربران تجربه‌ بهتری برای خرید کردن و بازی کردن ارائه می‌دهند.

امروزه، استفاده از اینترنت با سرعت در حال رشد است. پیش‌بینی می‌شود که تا انتهای سال 2019 در بسیاری از کشورها، شبکه‌های موبایل، یک گیگابایت داده را در هر ثانیه از طریق اینترنت، تحویل کاربران بدهد. این رشد، 200 برابر سریع‌تر از سرعت اینترنت فعلی در آمریکا است. این سرعتِ بالا، کاربران را در هنگام حرکت، قادر به انجام کارهای بسیار بیشتری در زمان کم، خواهد کرد. 

با در نظر گرفتن همه‌ موارد بیان شده، روش طراحی «ابتدا موبایل»، در حال تغییر عرصه‌ اینترنت است و روشی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. در نظر گرفتن محتوا، رفتار کاربر و همچنین ماهیت مخاطبان، در تعیین کردن بهترین استراتژی دیجیتال برای بازاریابی محصول یا برند، به شما کمک خواهد کرد. با به بازار آمدن مداوم دستگاه‌های جدید، روش «ابتدا موبایل»، برای ایجاد محصول یا برند شما ضروری خواهد بود.

 

  •  

    نحوه‌ کار سایت‌هایی که به روش «ابتدا موبایل» طراحی می‌شوند، چگونه است؟

طراحی نسخه موبایل وب‌سایت، باعث می‌شود که سایت، اندازه‌ دستگاهی را که کاربر استفاده می‌کند، تشخیص دهد. سپس، وب‌سایتِ شما به صورت خودکار، مقیاس خود را به اندازه‌ صفحه نمایش دستگاه مورد نظر در بیاورد.

این گزینه، به کاربران اجازه می‌دهد تا در وب‌سایت شما، بدون نیاز به زوم‌ کردن و تپ کردن، بر روی لینک‌های متنی کوچک، اسکرول کنند.

 

  •  

    تفاوت طراحی واکنش‌گرا و طراحی ابتدا موبایل در چیست؟

ممکن است، اصطلاح "طراحی واکنش‌گرا" را نیز شنیده باشید. طراحی به روش ابتدا موبایل و روش واکنش‌گرا تقریباً موارد یکسانی هستند. ولی تفاوتی کلیدی در بین آنها وجود دارد که باید آن را بدانید.

طراحی نسخه موبایل سایت، به کسب‌و‌کارها این امکان را می‌دهد که علاوه بر سایت فعلی خود، نسخه مخصوص موبایل داشته باشند. بسیاری از شرکت‌ها که از این فرمت استفاده می‌کنند، نام یکسانی را برای هر دوی این سایت‌ها انتخاب می‌کنند، ولی قبل از اسم دامنه، یک "m" به آدرس سایت اضافه می‌کنند.

طراحی واکنش‌گرا، به شما فقط یک وب‌سایت می‌دهد، ولی توانایی سازگار شدن با اندازه‌های مختلف صفحه‌ها را دارد. پس اگر فردی از مانیتور دسکتاپ 30 اینچی استفاده کند و یا با گوشی هوشمند 5 اینچی، وارد سایت شود، تجربه‌ کاربری خوبی خواهد داشت. این حالت، نیازمند داشتن نسخه‌ی دومی از سایت شما نیست. با این‌حال، نمی‌توان گفت که کدام روش، صحیح یا غلط است. بعضی از اوقات برای یک شرکت، منطقی‌تر است که از یک سایت مخصوص برای کاربران موبایل استفاده کند و گاهی، طراحی واکنش‌گرا منطقی‌تر است.

البته در زمینه‌ طراحی نسخه موبایل وب‌سایت، مسائل بیشتری از اندازه‌ی صفحه‌ی موبایل وجود دارند که یکی از آن‌ها، زمان بارگذاری سایت است و باید آن را هم در نظر بگیرید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.